AMMATILLINEN TUKIHENKILÖTYÖ


AMMATILLINEN TUKIHENKILÖTYÖ


Ammatillinen tukihenkilötyö on tarkoitettu sosiaalihuollon ja lastensuojelun asiakkaina oleville lapsille ja nuorille, jotka tarvitsevat rinnalleen turvallisen aikuisen. 

Sosiaalihuollon tukitoimien on tarkoitus edistää lapsen ja nuoren myönteistä kasvua ja kehitystä sekä lisätä koko perheen hyvinvointia. Työtä tehdään positiivisella, kannustavalla ja arvostavalla asenteella.



Ammatillinen tukihenkilötyö on aina tavoitteellista toimintaa ja tavoitteista sovitaan yhteisesti lapsen, perheen, sosiaalityöntekijän ja muiden yhteistyötahojen kanssa. Työskentely rakentuu avoimesta ja lapsen voimavaroja vahvistavasta yhteistyöstä. 

Työskentelyssä huomioidaan jokaisen lapsen/perheen omat toiveet ja tarpeet ja työskentely räätälöidään sopivaksi myös lapsen omat voimavarat huomioiden. Tukihenkilö vahvistaa lapsen turvallisia vuorovaikutussuhteita, kykyä toimia itsenäisesti ja osallistaa toimimaan yhteiskunnassa.

Tukihenkilötyö keskittyy vahvasti lapsen oman arjen ja toimintaympäristön läheisyyteen sekä harrastus- tai vapaa-ajantoimintaan. Työskentely perustuu dialogiseen vuorovaikutukseen ja yhdessä tekemiseen. 

Työskentelyä ja tavoitteiden toteutumista seurataan ja arvioidaan säännöllisesti, työskentely dokumentoidaan ja työskentelyn päätteeksi tehdään yhteenveto. Työskentely lopetetaan aina hallitusti ja yhteistyössä kaikkien osapuolten kanssa.


SYSTEEMINEN AJATTELU


Tasavahvojen työskentelytapa nojaa vahvasti systeemiseen ajatteluun. Systeemisessä ajattelussa keskeistä on huomioida oireiden/ongelmien/haasteiden taustalla olevat tapahtumat, tilanteet ja niille annetut merkitykset ja tunteet. Työskentelyn keskeinen hypoteesi on saada ihmissuhteet yksilön tarpeita ja toiveita vastaaviksi, jolloin oireet ja ongelmallinen käytös saattavat käydä tarpeettomiksi.

Ammatillisen tukihenkilön työskentelyn keskiössä on lapsi itse, mutta lapsen elämäntilannetta tarkastellaan systeemisenä kokonaisuutena, joka muodostuu yksilön, perheen tai muun ryhmän, yhteisön (esim. koulu) tai yhteiskunnan systeemeistä. Työskentelyssä huomioidaan ja selvitetään tietoa nuorten, heidän vanhempiensa ja muiden läheisten kokemuksista ja historiasta.



OLEMME TÄÄLLÄ SINUA VARTEN!